- تغییرات MVM X33 یا Chery Tiggo 3
- زنجیره قدرت MVM X33 یا Chery Tiggo 3
- سوخت MVM X33 یا Chery Tiggo 3
- ابعاد و امکانات MVM X33 یا Chery Tiggo 3
خودروی چری تیگو 3 که در ایران با نام MVM X33 شناخته می شود، یک خودروی دارای لوازم اسپورت کوچک است که به عنوان مشابه تویوتا RAV4 تولید شده است. از زمان ارائه این خودرو در 22 مارس 2005 تا ماه اوت 2012 نیم میلیون دستگاه از این خودرو در بازارهای سرتاسر جهان به فروش رفته است. این رکورد فروش توانست چری را به یکی از موفق ترین خودروهای ساخته شده توسط خودروسازان چینی تبدیل کند.
سیر تحول خودروی MVM X33 یا در اصل Chery Tiggo 3
سال 2005: این خودرو در 22 مارس با یک موتور 2 یا 2.4 لیتری میتسوبیشی که روی یک چهارچرخ با فاصله بین دو محور 2510 میلیمتری به بازار عرضه شد.
سال 2006: شرکت روسی آوتوتور در ماه آوریل، موتتاژ آن را در شهر کالینگراد آغاز کرد و مدل هایی با موتور 1.6 لیتری در ماه جولای شروع به تولید شدند. در نمایشگاه خودروی پکن در ماه نوامبر، یک خودروی دیگر با نام تیگو 5 رونمایی شد. در 20 مارس همان سال، شرکت چری، طی یک اطلاعیه، 1875 دستگاه تیگو را به دلیل نقص در سیستم خنک کننده به کمپانی فراخواند.
سال 2007: خودروی تیگوی 6 که یک SUV متوسط بود و توسط برتون شکل دهی شده بود، در ماه آوریل در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشته شد. در ماه بعد همان سال، شرکت چری، این خودروی SUV را به تیگوی 3 تغییر نام داد و آپشن جدیدی با اسب بخار97 کیلو وات و حجم 1.8 لیتر را به آپشن های موجود (1.6 لیتر، 2 لیتر، 2.4 لیتر) افزود.
در ماه نوامبر، عملیات مارکتینگ تیگو 3 به عنوان «خودروی مفهومی جدید» یا MCV شروع شد. شرکت DR موتور ایتالیا از یک خودرو با نام DR5 که تغییر شکل جدیدی از تیگو 3 بود را به صورت محلی مونتاژ کرد.
سال 2009: یک نسخه تمام الکترونیکی تیگو 3 یا EV که مجهز به بسته باتری یون لیتیوم با مشخصات 375 ولت و 80 آمپر ساعت، با یک موتور الکتریکی که می توانست توان 90 کیلووات تولید کند، در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد. این خودرو می توانست با سرعت 130 مایل در ساعت، مسافت 200 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید. مدل 2009 تیگو3 در ماه بعد با موتورهای انتخابی 1.6، 1.8 و 2 لیتری به فروش گذاشته شد. در ماه دسامبر تیگو DR یعنی تیگو 3 دوباره با تغییر شکل جدید رونمایی شد و با شمایلی ایتالیایی و ساخت چین ارائه گردید.
سال 2010: شرکت چری یک تیگو3 فیس لیفت شده را که بعداً تیگو الیت نامیده شد و یک موتور سوپر شارژ 100 کیلوواتی با حجم 1.6 لیتر را ارائه کرد.
سال 2011: تیگو الیت یک موتور 1.6 لیتری با زمانبندی سوپاپ متغیر دینامیک یا DVVT داشت که به همراه دو نوع تیگو DR < تیگو کلاسیک فروخته شدند. هر سه نسخه دارای فاصله بین دو محور یکسان 2510 میلیلیتری، اما شکل دهی متفاوتی داشتند.
سال 2012: شرکت چری در ماه اوت 18875 دستگاه تیگو را از بازار آن طرف آب به دلیل قطعات آزبستی فراخوان نمود.
سال 2013: نسل بعدی تیگو با نام تیگو 5 در 28 نوامبر به سالن نمایش آمد. با فروش 78245 دستگاه خودروی تیگو، شرکت چری سیزدهمین SUV پرفروش سال در چین شد.
سال 2014: نسل اول تیگو پس از بازسازی با نام «تیگو 3» به فروش گذاشته شد. فروش این خودرو که با فاصله پایین تر از تیگو 5 قرار داشت، به 85506 دستگاه رسید، درحالی که 95750 دستگاه از تیگو 5 تحویل داده شده بود.
زنجیره قدرت MVM X33 یا در اصل Chery Tiggo 3
موتور خودرو SQRE4G16 1.6 لیتر (1598 سی سی) چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ، با میل سوپاپ بالاسری دوبل و زمانبندی سوپاپ متغیر دینامیک
حداکثر قدرت (kw/rpm) (کیلو وات / دور در دقیقه) (6150 / 93)
حداکثر گشتاور (نیوتن متر ۀ دور موتور) 3900 / 160
ضریب همفشردگی 11 به یک
جعبه دنده 5 دنده دستی، جعبه دنده هیدرولیکی با تغییرات دائم
تعلیق جلو ستونهای مک فرسون مستقل
تعلیق عقب چند رابطه – مستقل
زنجیره تحرک موتور جلو، نیروی محرک در چرخ های جلو
تورموزها (جلو/ عقب) نمایان دیسکی/ دیسکی
بالاترین سرعت 5MT – 175 CVT – 165