سوخت خودرو

تاثیر سوخت خودرو و روغن کاری در سلامت اتومبیل

توسط

سوخت خودرو برای خودرو همانند خونی است که در بدن یک موجود زنده در حرکت است. اتومبیل یک سیستم مکانیکی است و حیات و سلامت آن وابسته به سلامت سوخت وروغن کاری اجزای آن است. نگاهداشت موتور و ماشین از مهم ترین موضوعات مورد بحث در میان دوستداران اتومبیل است. شما تا زمانی که از خودروی خود و اجزای سازنده آن شناخت کافی نداشته باشید، امکان مراقبت از آن را نخواهید داشت. در این مقاله درباره این موضوعات گفتگو خواهیم کرد:

  • سوخت خودرو و شناخت آن
  • کیفیت سوخت خودرو و معیار سنجش آن
  • روغن کاری اجزای خودرو

سوخت خودرو چه ویژگی هایی دارد

بنزین که به صورت ویژه ای فرموله شده است سوخت اصلی خودرو است که برای کار کردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال گازوئیل در بسیاری از کامیون ها و اتوبوس ها و برخی اتومبیل ها مورد استفاده است و هیدروژن مایع در حال بهره برداری آزمایشی است. مهم ترین ویژگی های لازم برای سوخت خودرو، فراریت، کیفیت کافی فاکتور ضد ضربه و عاری بودن از محصولات جنبی آلاینده حاصل از احتراق آن است. فراریت به صورت فصلی توسط پالایشگاه ها تجدید فرمولاسیون می شود تا بنزین بتواند حتی در هوای خیلی سرد به حد کافی تبخیر شود و استارت خودرو به راحتی انجام شود.

کیفیت سوخت خودرو با چه معیاری سنجیده می شود

فاکتور کیفیت ضد ضربه به وسیله عدد اکتان بنزین درجه بندی می شود. عدد اکتان مورد نیاز یک موتور خودرو در درجه اول بستگی به ضریب هم فشردگی بنزین دارد. اما همچنین تحت تاثیر طراحی محفظه احتراق، شرایط نگهداری سیستم موتور و رسوب های روی دیواره محفظه احتراق است. در قرن بیست و یکم یک آگهی تبلیغاتی در مورد آزمایش عدد اکتان هشتاد و هفت و یک تست حد بالای تا محدوده اکتان نود و سه روی بنزین معمولی تهیه شد.

خودرو سازان برای وضع مقرراتی که بهبودسازی هایی را برای پاکسوزی بیشتر بنزین الزامی می کرد و اجازه کارکرد تجهیزات کنترلی گازهای خروجی با بازدهی بالاتر را می داد، رایزنی کردند. این بنزین ابتدا در برخی از تعمیرگاه های کالیفرنیا ارائه می شد و پس از آن، از سال 2005 کلیه وارد کننده های اولیه و پالایشکاه های ارائه کننده بنزین در سرتاسر آمریکا ملزم به حذف ذرات گوگرد از سوخت تا سطح میانگین 30 ذره بر میلیون (particle per million) شدند.

ناوگان های خودرویی با سوخت گاز طبیعی چند سالی است که در حال کار هستند. مونوکسید کربن و گازهای خروجی هاوی ذرات آلاینده از 65 تا 90 درصد کاهش یافته اند. باک های سوخت گاز طبیعی بایستی 4 برابر بزرگ تر از باک های بنزین باشند تا برای یک خودروی یکسان بتوانیم به همان مسافت رانندگی برسیم. این از ظرفیت بار می کاهد.

اتانول (الکل اتیل) غالبا با نسبت (15 به 85) با بنزین مخلوط می شود تا عدد اکتان بالا رود و در نتیجه موجب کارکرد نرم تر موتور شود. با این حال اتانول چگالی انرژی پایین تری نسبت به بنزین دارد که در نتیجه مسافت قابل طی کردن با یک باک پر را کاهش می دهد.

روغن کاری اجزای داخلی خودرو

همه قسمت های ساختمان خودرو نیاز به روغن کاری دارند. بدون روغن کاری اصطکاک باعث افزایش نیروی مصرفی و آسیب دیدن قطعات می گردد. روغن کاری همچنین  نقش خنک کننده، کمک به کاهش صدا و آب بندی بین حلقه پیستون موتور و دیواره سیلندرها را به عهده دارد. سیستم روغن کاری موتور در همراهی با یک پمپ از نوع دنده ای روغن فیلتر شده را با فشار از معبرهای سوراخ کاری شده در بدنه موتور به سمت یاتاقان ها هدایت می کند. پاشش روغن نیز بادامک ها و بالابر های سوپاپ را روغن کاری می کند. یاتاقان های چرخ ها و مفاصل همه کاره نیاز به گریس نسبتا سفت دارند و سایر مفاصل شاسی به یک گریس نرم نیاز دارند تا با روغن پاش فشاری در آن جا تزریق شود. جعبه دنده هیدرولیکی نیاز به یک روغن هیدرولیک با درجه بندی سبک دارد و جعبه دنده دستی نیاز به روغن سنگین تر مشابه روغن اکسل های عقب خودرو دارد تا بتواند باهای سنگین را در لبه چرخ دندانه ها تحمل نماید. چرخ دنده ها و یاتاقان ها در قطعاتی که بار سبک تری را تحمل می کنند، مثل دینام ها و شیشه بالابرها از مواد پلاستیکی خودچرب کن ساخته شده اند. روغن هیدرولیک همچنین برای سایر سیستم های خودرو که با پمپ ها و موتورها در اتصال هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

سوخت خودرو

ممکن است بپسندید

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.