تسمه تایم یکی از مهم ترین قطعات مصرفی پیشرانه (موتور) خودروهای درونسوز است. تقریباً در همه موتورها تسمه های لاستیکی ، وظیفه گرداندن و انتقال نیرو به دستگاه های مهم و حیاتی مختلفی چون واترپمپ، پمپ هیدرولیک (فرمان) و… را دارند. قابل ذکر است که این تسمه ها دارای عمر بی پایان نیستند و بسته به کارکرد خودرو ترک خواهند خورد و یا در ترکیب با ازون موجود در هوا پوسیدگی پیدا خواهند کرد. با پاره شدن هر یک از تسمه ها دستگاه های مربوطه از کار خواهد افتاد. از این رو تعویض به موقع تسمه حائز اهمیت است.
تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه تایم یکی از مهم ترین تسمه های خودرو است. این تسمه ی دندانه دار که به آن تسمه تایم و تسمه میل لنگ نیز گفته می شود، نیروی میل لنگ را به میل بادامک ها می رساند و باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود. در نتیجه بدون تسمه تایم پیشرانه (موتور) کار نخواهد کرد.
اهمیت بررسی دوره ای و تعویض به موقع تسمه تایم
در صورت عدم بررسی دوره ای تسمه های خودرو خصوصاً تسمه تایم ممکن است پاره گردد و ضررهای جبران ناپذیری به قسمت های مهم پیشرانه وارد شود. با بررسی به موقع تسمه تایم از وقوع هرگونه اتفاق و مشکلی جلوگیری خواهید کرد.
زمانی که تسمه تایم خودرو پاره شود عملکرد طبیعی باز و بسته شدن دریچه ها مختل شده و در کنار آن سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد می کنند که با تولید صدا همراه است.
خودروسازان برای مدلهای مختلف خودرو کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم تعیین کرده اند که از ۶۰ هزار کیلومتر تا بالاتر را شامل میشود. برخی خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا میکنند.
مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم میشود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدا در موتور و کاهش راندمان آن میشود.
تبعات پاره شدن تسمه تایم
تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی میشود. اگر هر یک از تسمه های خودرو دچار پارگی شوند دستگاهی که نیرو خودرو به وسیله این تسمه دریافت می کرده مثل آلترناتور (و یا دینام)، پمپ هیدرولیک فرمان و یا واترپمپ نیز از کار خواهد افتاد. پاره شدن تسمه تایم میتواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه میتوان بهراحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه سبب کج شدن سوپاپها میشود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است.
