ساختمان خودرو

ساختمان خودرو و شناخت اجزای تشکیل دهنده آن

توسط

ساختمان خودرو از چند جنبه قابل بررسی است و اجزای آن بسته به کارکردی که دارند، در دسته بندی های مختلف قرار می گیرد. منظور از «اتومبیل» که وسیله نقلیه موتوری یا خودرو نیز نامیده می شود، معمولا یک وسیله حرکتی چهار چرخ است که باهدف اولیه جا به جایی مسافر طراحی شده است و اکثراً توسط یک پیشران موتور احتراق داخلی که به آن موتور خودرو گفته می شود، با سوخت فرار کار می کند.

در این مقاله بنا داریم درباره چند محور اصلی صحبت کنیم:

  • ساختمان خودرو بر اساس چه سیستم هایی طراحی شده است
  • طراحی ساختمان خودرو به چه عواملی بستگی دارد
  • پایداری در ساختمان خودرو

ساختمان خودرو بر اساس چه سیستم هایی طراحی شده است

خودروی مدرن یک سیستم فنی پیچیده است و از زیر سیستم هایی با طراحی وعملکرد خاص استفاده می کند. بعضی از این زیر سیستم ها شامل هزاران قطعه و اجزاء است که با گشایش هایی در فناوری موجود یا فناوری جدید به تکامل رسیده اند. از آن جمله ادوات کامپیوتری الکترونیکی، پلاستیک های پر مقاومت و آلیاژهای جدید فولادی و فلزات غیرآهنی هستند. برخی از این زیر سیستم ها، در نتیجه کار روی فاکتورهایی در حوزه آلودگی هوا، مقررات ایمنی و رقابت های خارجی حاصل شده اند.

ساختمان خودرو

خودروهای مسافربر از وسایل اولیه حمل ونقل خانوادگی شکل گرفته اند که در حال حاضر با تعداد سه چهارم میلیارد دستگاه در سطح جهان، در حال فعالیت هستند. یک چهارم از این تعداد، در ایالات متحده هستند که سالانه مسافت سه تریلیون مایل (تقریبا پنج تریلیون کیلومتر) سفر می کنند. در سال های اخیر، صدها مدل خودرو به آمریکایی ها عرضه شده است که حدود نیمی از آن ها توسط تولید کنندگان خارجی بوده است. تولید کنندگان با سرمایه گذاری روی مزیت های فناورانه ای که در تملک خود دارند، طراحی های جدیدی را با تکرار پذیری ای بیش از همیشه ارائه می دهند. تولید کنندگان با تولید جهانی سالانه بیش از 50 میلیون دستگاه، توانسته اند بازار را به انبوهی از بخش های بسیار کوچک تر که بدون شک همچنان سودآور خواهند بود، تقسیم کنند.

 

چنین مشخص شده است که پیشرفت فنی جدید نقش کلیدی در رقابت موفقیت آمیز دارد. دانشمندان و مهندسین تحقیق و توسعه توسط کلیه تامین کنندگان و تولید کنندگان خودرو به کار گرفته شده اند تا بخش های بدنه، شاسی، موتور، جعبه دنده، سیستم های کنترلی، سیستم های ایمنی و سیستم های کنترل گازهای خروجی را بهبود ببخشند. این پیشرفتهای فنی برجسته بدون حمایت اقتصادی حاصل نمی شوند. طبق مطالعاتی که توسط وارد کامیونیکیشن اینکورپوریتد (ward comunication incorporated) انجام شده، متوسط هزینه های تولید یک خودروی آمریکایی بین سال های 1980 تا 2001 به خاطر الزامات عملکردی در میزان گازهای خروجی و مقررات ایمنی (از قبیل اضافه شدن کیسه های هوا و مبدل های کاتالیستی) چهار هزار و هفصد دلار افزایش یافته است (بر اساس ارزش دلار در سال 2000).

پیاده سازی الزامات جدید در سال های بعدی نیز ادامه داشته است. هزینه های فوق علاوه بر هزینه های مهندسی انجام شده برای بهبود در صرفه جویی مصرف سوخت بوده که می تواند با کاهش خرید سوخت جبران شود.

طراحی ساختمان خودرو به چه عواملی بستگی دارد

طراحی ساختمان خودرو به میزان زیادی بستگی به نوع بهره برداری مورد نظر از خودرو دارد. اتومبیل هایی که برای رانندگی در بیرون جاده ساخته می شوند، می باستی بادوام، دارای سیستم آسان با مقاومت بالا در برابر بار اضافی و شرایط سخت عملیاتی باشند. بالعکس، محصولاتی که برای استفاده در سیستم های جاده ای پرسرعت و کم دسترسی ساخته می شوند، باید انتخاب های بیشتری برای راحتی مسافر از جمله توان عملکردی بیشتر موتور، حداکثر فرمان پذیری در سرعت های بالا و پایداری مناسب داشته باشند.

پایداری در ساختمان خودرو

اصولا پایداری ساختمان خودرو بستگی به عوامل، توزیع وزن بین چرخ های جلو و عقب خودرو، ارتفاع مرکز ثقل  محل آن نسبت به مرکز فشار آئرودینامیکی خودرو، خصوصیات سیستم تعلیق و اینکه نیروی پیشران به کدام چرخ ها (جلو یا عقب) وارد می شود، دارد. توزیع وزن اصولا بستگی به محل و اندازه موتور دارد. در موارد معمول موتورهایی که در جلو نصب می شوند، از چیدمانی که با این نوع پایداری سهولت بیشتری دارند، استفاده می شود. ساخت موتورهای آلومینیومی و فرایندهای جدید تولید امکان جاسازی موتور را در عقب خودرو بدون نیاز به تغییر در پایداری آن امکان پذیر کرده اند.

در مقاله بعدی، به تفصیل درباره هر یک از این موضوعات بحث خواهیم کرد.

 

ممکن است بپسندید

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.