لنت ترمز تصویر چهار نوع لنت ترمز

لنت ترمز و کارکرد آن در ماشین و شناخت انواع آن

توسط

وقتی یک سنجاب در مقابل ماشین شما قرار می گیرد، می توانید از سیستم ترمز خود بهترین استفاده را داشته باشید، تا اینکه فقط پایتان را روی پدال ترمز بگذارید و ماشین را نگه دارید. سیستم ترمز خودروها، کامیون ها و موتور سیکلت ها از تعدادی قطعات تشکیل شده است که عملیات راننده را به یک نیروی فیزیکی تبدیل می کند. در این مقاله قصد داریم درباره لنت ترمز و اجزا و کارکرد آن صحبت کنیم:

  • شناخت لنت ترمز
  • کارکرد و فایده
  • مواد و اجزای تشکیل دهنده

لنت ترمز چیست؟

لنت یکی از بخش های کلیدی سیستم ترمز است، چون قطعه ای است که فشار و اصطکاک را به یک روتور (چرخانه) ترمز خودرو تماس می دهند و منتقل می کنند. روتورها (یا چرخانه ها) دیسک های مسطح و براقی هستند که در بعضی خودرو ها فقط در پشت چرخ ها دیده می شوند. آن فشار و اصطکاکی که به روتور ترمز منتقل می شود، در حقیقت نیرویی است که سرعت ماشین را کاهش می هد و باعث توقف چرخ ها می گردد. همین که چرخ ها متوقف می شوند، خودرو هم می ایستد. اگرچه، نقش لنت ترمز در یک سیستم ترمز بسیار ساده به نظر می رسد، اما لنت ترمز، بخشی است که در صورت بروز مشکل، کل سیستم ترمز شما را دچار ضعف و اشکال می کند. بنابراین، توجه به عمر لنت، نگهداری و ترمز صحیح، بسیار مهم است.

لنت ترمز در سیستم ترمز چه کارکردی دارد

هر بار که شما پدال ترمز را فشار می دهید، بسته به اینکه سرعت خودرو یا کامیون یا وزن عادی آن چقدر باشد، لنت های ترمز تحت اصطکاک قرار می گیرند، تا زمانی که خودرو متوقف شود، یا سرعت آن کم شود. برای اینکه طرز کار لنت ترمز را بهتر درک کنید، بگذارید مثال بهتری بزنیم. تصور کنید که می خواهید دیسک فلزی بسیار سنگینی را که با سرعت خیلی بالا در حال چرخیدن است،  متوقف کنید و در حالت استوپ کامل نگه دارید. کاری که می کنید، این است که به آرامی آن دیسک را فشار می دهید، تا زمانی که سرعتش کم و کمتر شود و در نهایت متوقف شود. بی شک، کاری بسیار بیهوده به نظر می رسد، اما در واقع و این همان کاری است که هنگام ترمز گرفتن، بارها و بارها طی هزاران مایل رانندگی با خودرو، بدون هیچ شکایتی انجام می دهیم و خودرو را از حرکت باز می داریم.

لنت ترمز از چه موادی تشکیل شده است

لنت های ترمز برای اینکه در برابر اصطکاک، کارایی بهتری در سیستم ترمز ماشین داشته باشند، عمدتا با مواد آزبست ساخته می شوند. این موضوع به این دلیل است که لنت های ترمز در معرض اصطکاک بسیار زیادی هستند و این اصطکاک، گرمای زیادی تولید می کند. آزبست برای جذب حرارت و دفع آن، ماده بسیار مناسبی است. اما مشکل کجاست؟ هنگامی که بر اساس ترمز و استفاده بیش از حد آزبست از بین می رود، گرد و غبار ایجاد می کند که برای نفس کشیدن خطرناک است. لنت ترمز وقتی در حین رانندگی در جاده ها، در حال کاهش سرعت وسیله نقلیه و متوقف کردن آن است، می تواند بسیاری از گرد و غبار ترمز را ایجاد کند. در حال حاضر، برخی از لنت های ترمز و برخی از اجزای تشکیل دهنده آن، از مواد ارگانیک که ایمن تر هستند، ساخته شده اند.

انواع لنت ترمز و جنس ساخت

لنت های ترمز از نظر ماده سازنده، در دو نوع فلزی و سرامیکی قابل دسته بندی اند و از حیث کاربری، به دو نوع کفشکی و دیسکی تقسیم می شوند.

  1. لنت نیمه فلزی: لنت نیمه فلزی، معمول ترین و پرکاربردترین نوع لنت است و ویژگی هایش این است که توانایی بالایی در انتقال حرارت دارد، در استفاده طولانی مدت بادوام است، در ماشین ها و خودرو های مختلف به طور وسیع استفاده می شود. این نوع لنت، از سیم های فولادی یا پشم، گرافیت یا مس و مهارکننده های اصطکاک ساخته شده است. انواع لنت ترمز نیمه فلزی، شامل تقریبا 30٪ تا 65٪ فلز هستند. همین باعث ایجاد صدای بیشتری می شود، چرا که روتورها را سریع تر می سوزاند و در دماهای پایین عملکرد ضعیفی دارد.
  2. لنت غیر ارگانیک آزبست: الیاف، رزین های حرارت بالا و مواد پرکننده در ساخت این نوع پد ترمز استفاده می شود. لنت های غیرارگانیک آزبست در مقایسه با لنت های نیمه فلزی، نرم تر و کم سر و صداترهستند. اما عمر آن ها کم است و سریع تر خراب می شوند و نیز گرد و غبار بیشتری ایجاد می کنند. این نوع لنت ترمز گاهی اوقات به عنوان آلی یا NAO نیز شناخته می شود.
  3. لنت کم فلز NAO: این نوع لنت ترمز از مواد آلی و با 10٪ تا 30٪ فلز ساخته شده است. فلزات به کار رفته در ساهخت آن، عمدتاً فولاد یا مس یا مخلوطی از این دو است. لنت های کم فلز اگرچه سر و صدا و گرد و غبار بیشتری ایجاد می کنند، اما توانایی آن ها در ایجاد ترمز و نیز کنترل حرارت، بسیار بالا است.
  4. لنت سرامیکی: این نوع لنت ترمز، مقدار کمی از فلز را در ترکیبات خود دارد و عمدتا از الیاف سرامیکی، مواد پیونددهنده و مواد پرکننده غیر آهنی ساخته شده اند. لنت سرامیکی سروصدای کمتری ایجاد می کند، عمر آن در مقایسه با دیگر انواع لنت، دیرتر کاهش می یابند و گرد و خاک کمتری ایجاد می کند. تنها ایراد آن ها این است که نسبت به دیگر لنت های ترمز گران تر هستند!

منابع:

  1. auto.howstuffworks
  2. carfromjapan

ممکن است بپسندید

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.