موتور خودرو

موتور خودرو ؛ معجزه قرن اخیر!

توسط

موتور خودرو ، یکی از جذاب ترین، شگفت انگیز ترین و خارق العاده ترین اجزای ساختمان خودرو است. کارکرد موتور خودرو به حدی دقیق و حساب شده تعریف شده است که این جزء اصلی اتومبیل را به یکی از رویایی ترین ارکان برای دوستداران این صنعت تبدیل کرده است!

در این مقاله قصد داریم درباره این موضوعات گفتگو کنیم:

  • انواع موتور خودرو
  • تقسیمات سیستمی موتور خودرو
  • اندازه موتور خودرو

انواع موتور خودرو چطور دسته بندی می شوند

طیف وسیعی از موتورها یا به صورت آزمایشی و یا در تولید خودرو ساخته شده اند. موفق ترین آن ها که برای خودرو ساخته شده اند، موتور احتراق داخلی با حرکت رفت و برگشتی پیستون و بنزین سوز بوده است که در یک چرخه چهار زمانه عمل می کند. در حالی که موتور های دیزلی در سطح وسیعی برای استفاده در کامیون ها و اتویوس ها ساخته شده است. موتور بنزینی در ابتدا برای اتوموبیل ها انتخاب شده است، زیرا در گستره وسیعی از میزان سرعت می توانست با انعطاف عمل کند و نیروی تولید شده در یک موتور با وزن مشخص قابل قبول بود. این خودرو می توانست با استفاده ازروش های  اقتصادی تولید انبوه شود و از سوخت با قیمت مناسب موجود استفاده کند. قابلیت اطمینان، اندازه کوچک، میزان گازهای خروجی و حوزه کاربرد به فاکتورهای مهم این موتور تبدیل شدند.

موتور خودرو

موتور خودرو

یک برآورد مستمر درباره این ویژگی ها با تاکید بیشتر بر کاهش گازهای گلخانه ای یعنی مشخصات آلایندگی سیستم های پیشران خودروها در حال انجام بود. این موضوع تمایل تازه ای را برای جایگزین سازی منابع قدرت پیشران و بهبود موتورهای احتراق داخلی که قبلا امکان سنجی اقتصادی نداشتند، ایجاد کرد. امروزه چند نمونه از خودروهای برقی به تعداد محدود تولید و به بازار عرضه شده است.

موتور خودرو از نظر سیستمی چه سرگذشتی داشته است

در گذشته به دلیل هزینه ها و ویژگی های عملکردی، رقابت پذیری موتور خودرو ها به اثبات نرسیده بود. موتور بنزینی با تجهیزات جدید کنترل گازهای خروجی برای بهبود آن ها یک موضوع چالشی در سال های اخیر بوده که با سیستم های  قدرت هیبریدی که در آن ها نیروی حاصل از بنزین و یا گازوئیل با سیستم باطری وموتور الکتریکی ترکیب می شود، پاسخ داده شده است. چنین موتورهایی که پیچیده تر هستند، هزینه بالاتری نیز دارند. تکامل موتورهای با عملکرد بالا تر در ایالات متحده، این صنعت را از موتورهای دارای سیلندر های با آرایش خطی، به سمت موتورهای کوچکتر شش یا هشت سیلندر خورجینی مناسب برای خودروهای بزرگ تر (با قدرت 350 اسب بخار یا بالاتر) راهبری کرده است.

اندازه موتور خودرو

امروزه، خودروهای کوچک تر به موتورهای کوچک تر وابسته اند. موتور های خودروی اروپایی طیف متنوع تری داشته اند که از یک تا دوازده سیلندر با تفاوت های مربوط به هر یک از نظر، اندازه کلی، وزن، جابه جایی  پیستون و سطح مقطع سیلندر ها را در بر می گیرند. در یک نگاه، می توان گفت اکثریت مدل های مختلف  خودرو، از موتورهای چهار سیلندر با قدرت 120 اسب بخار استفاده می کنند. موتور ها اکثرا سیلندر های دارای چیدمان تخت یا  در یک خط مسقیم بودند. با این حال موتورهای مدل خورجینی دو یا چهار سیلندر که سیلندر ها به صورت افقی رو به روی هم قرار داشتند هم وجود داشتند. از میل سوپاپ های بالاسری (میل سوپاپ های رو) به دفعات استفاده شده است. موتورهای کوچک تر معمولا هوا خنک بودند و در عقب خودرو نصب می شدند. ضریب تراکم ها نسبتا پایین بودند. تمایل روز افزون به کاهش مصرف سوخت، موجب بازگشت به موتورهای کوچک تر خورجینی با پنج سوپاپ برای هر سیلندر برای بهبود بازده موتورشد. تولید کنندگان سراسر دنیا به زمانبندی متغیر سوپاپ ها برای بهبود عملکرد موتور و کاهش گازهای خروجی دست بافتند. کنترل کننده های الکترونیکی برای بهترین بازدهی موتور در زمان تغییر بار وسرعت، به صورت اتوماتیک بهترین مورد را از بین دو پروفایل عملکردی بادامک انتخاب می کنند.

موتور خودرو

ممکن است بپسندید

2 دیدگاه
  1. علی آقا 2 سالپیش
    پاسخ

    خوبه دیگه مرسی

  2. nova 2 سالپیش
    پاسخ

    طیب الله

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.