هیوندای توسان
توسان TL نسل چهارم هیوندای توسان است که تولید آن به سال ۲۰۱۶ بازمیگردد. در نسل چهارم توسان ابعاد آن کوچکتر شده است که آن را به خودروی مناسبتری برای محیطهای شهری تبدیل کرده است. در این نسل ابعاد خودرو کوچکتر و پیشرانه آن ضعیفتر شده است، ولی امکانات رفاهی افزایش یافته و طراحی آن نیز جذابتر گشته است.
این خودرو از موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۲ لیتر بهره میبرد که حداکثر قدرت ۱۶۴ اسببخار و حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتنمتر را تولید میکند. توسان با گیربکس ۶سرعته خودکار شتاب صفر تا صدی برابر با ۸٫۱ ثانیه دارد. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۱۰٫۱ لیتر است و خودروی کممصرفی محسوب نمیشود.
در طراحی ظاهری توسان TL چراغهای جلو چهرهای تهاجمی و جذاب را ایجاد کردهاند و از ویژگیهای مثبت طراحی ظاهری آن به شمار میروند. این چراغهای کشیده در کنار جلوپنجره ششضلعی زیبا جلوه پرابهتی به جلوی خودرو دادهاند. البته طراحی عقب خودرو جذابیت چندانی ندارد و چنگی به دل نمیزند.
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ از خودروهای شاسیبلند محبوب به شمار میرود که با نام اسپورتیج QL نیز شناخته میشود. کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ نسل چهارم این خودروست که بیشترین تغییرات در ظاهر آن ایجاد شده است. کیا اسپورتیج از موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۲ لیتر بهره میبرد. حداکثر قدرت آن ۱۸۰ اسببخار و حداکثر گشتاورش نیز ۲۳۵ نیوتنمتر است. این خودرو با گیربکس ۶سرعته خودکار شتاب صفر تا صدی معادل ۸٫۶ ثانیه دارد. مصرف سوخت ترکیبی آن ۸٫۶ لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است.
استفاده از خطوط تیز در کنار سطوح صاف، زیبایی خاصی به طراحی ظاهری این خودرو بخشیده است. در طراحی کیا اسپورتیج ظرافت و خشونت همزمان در کنار هم مشاهده میشوند. خشونتی که در فرم اسپرت بدنه نمایان شده و آن را نسبت به نسلهای قبلی متمایز کرده است. چراغهای جلو نیز با نمای جلوی خودرو کاملا همخوانی دارند. از جذابیتهای دیگر طراحی ظاهری اسپورتیج میتوان به جلوپنجره گسترده و بزرگ آن اشاره کرد. در نمای عقب نیز چراغهای عقب بههمپیوسته موجب افزایش جذابیت خودرو شده است.
مزایا
- طراحی زیبا
- امکانات رفاهی مناسب
- سواری نرم
- کابین راحت و جادار
- مصرف سوخت نسبتا مناسب
- هندلینگ عالی
- دید خوب نسبت به بیرون
معایب
- کاهش حجم موتور از ۲٫۴ به ۲ لیتر
- شتابگیری ضعیف
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ از خودروهای شاسیبلند محبوب به شمار میرود که با نام اسپورتیج QL نیز شناخته میشود. کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ نسل چهارم این خودروست که بیشترین تغییرات در ظاهر آن ایجاد شده است. کیا اسپورتیج از موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۲ لیتر بهره میبرد. حداکثر قدرت آن ۱۸۰ اسببخار و حداکثر گشتاورش نیز ۲۳۵ نیوتنمتر است. این خودرو با گیربکس ۶سرعته خودکار شتاب صفر تا صدی معادل ۸٫۶ ثانیه دارد. مصرف سوخت ترکیبی آن ۸٫۶ لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است.
استفاده از خطوط تیز در کنار سطوح صاف، زیبایی خاصی به طراحی ظاهری این خودرو بخشیده است. در طراحی کیا اسپورتیج ظرافت و خشونت همزمان در کنار هم مشاهده میشوند. خشونتی که در فرم اسپرت بدنه نمایان شده و آن را نسبت به نسلهای قبلی متمایز کرده است. چراغهای جلو نیز با نمای جلوی خودرو کاملا همخوانی دارند. از جذابیتهای دیگر طراحی ظاهری اسپورتیج میتوان به جلوپنجره گسترده و بزرگ آن اشاره کرد. در نمای عقب نیز چراغهای عقب بههمپیوسته موجب افزایش جذابیت خودرو شده است.
در کابین اسپورتیج از مواد باکیفیتی استفاده شده و محل قرارگیری دکمهها، دنده، دریچههای تهویه هوا و آمپر خودرو طوری است که در عین حفظ سادگی همهچیز در دسترس و کنترل راننده است. ولی دید محدود راننده و تنگی کابین از ضعفهای طراحی داخلی آن به شمار میروند.
مزایا
- آپشنهای فراوان
- نوان فنی بالا
- پایداری بالا
- امکانات رفاهی مناسب
معایب
- شتاب ضعیف
- محدودبودن دید راننده
مقایسه توسان و اسپورتیج
کیا اسپورتیج و هیوندای توسان از بسیاری از جهات شبیه یکدیگرند. هر دو از پلتفرم، موتور و امکانات مشابهی در درون کابین بهره میبرند. کیا اسپورتیج از امکاناتی مانند دوربین عقب، ورود و خروج بدون کلید، کروزکنترل تطبیقی، برفپاککن خودکار و گرمکن برقی صندلیهای جلو برخوردار است. امکانات توسان نیز تقریبا مشابه امکانات اسپورتیج است و تفاوتهایی جزئی وجود دارد. مثلا نمایشگر داشبورد دیجیتال آن ۱۰٫۲ اینچ است که از نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی کیا اسپورتیج کمی کوچکتر است.
هر دو خودرو از تجهیزات و امکانات امنیتی مشابهی نیز بهره میبرند، مانند کنترل کشش و پایداری، هشدار حرکت خودرو بین خطوط، سنسور وضعیت فشار باد تایرها، هشدار محدودیت سرعت و ترمز ABS. در طراحی داخلی نیز صندلیهای جلوی اسپورتیج از چرم مصنوعی تهیه شده و بسیار راحتاند. طراحی داخلی این خودرو بسیار زیباست. ولی در بسیاری از قسمتهای کابین از پلاستیک خشک و بیکیفیت استفاده شده است. درحالیکه در هیوندای توسان از پلاستیک بیکیفیت زیادی در کابین استفاده نشده است. هر دو از سانروف تیره برخوردارند که فضایی دلنشین را برای سرنشینان ایجاد میکند. بهطور کلی میتوان گفت که طراحی داخلی اسپورتیج بهدلیل طراحی مناسبتر و کاربری بهتر امکانات داخلی با اختلاف کمی بهتر از توسان است.
در طراحی ظاهری نیز میتوان گفت که اسپورتیج طراحی جسورانهتری دارد. چراغهای جلوی تهاجمی و جلوپنجره بزرگ با سپر جلوی اسپرت چهره تهاجمی و جذابی به این خودرو دادهاند. در مقابل هیوندای توسان با چراغهای جلو و عقب بیضیشکل و خطوط روان، طراحی نسبتا ساده و زیبایی دارد. تزئینات جانبی آن نیز جلوه جذابی به نمای جانبی خودرو دادهاند.
هر دو خودرو از موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۲ لیتر بهره میبرند و بهصورت استاندارد با گیربکس ۶سرعته خودکار عرضه میشوند. شتاب صفر تا صد آنها نزدیک به یکدیگر است و از این نظر تفاوت چندانی ندارند. سیستم تعلیق دو خودرو نیز یکسان است که با توجه به اختلاف اندک میان وزن اسپورتیج (۱۵۰۰ کیلوگرم) و توسان (۱۴۵۰ کیلوگرم) سواری دو خودرو کمی متفاوت خواهد بود.
سیستم ترمز دو خودرو مشابه یکدیگر است و هر دو دارای سیستم ترمز ABS و EBD و فناوری کمکترمز (BA) هستند. در بخش تجهیزات ایمنی نیز هر دو خودرو دارای دوربینهای دید عقب و امکاناتی مانند ترمز خودکار قبل از برخورد، نظارت بر نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک متقابل عقب هستند.
جمعبندی
در مقایسه توسان و اسپورتیج باید بگوییم که هر دو از جهات بسیاری شبیه یکدیگر هستند یا تفاوتهایی جزئی دارند. هر دو دارای قوای محرکه یکسان و ویژگیهای مشابهی هستند. طراحی ظاهری توسان اندکی محافظهکارانه است و در مقابل اسپورتیج طراحی جسورانهتری دارد. نمای داخلی اسپورتیج نیز لوکستر و اسپرتتر از توسان است. در بحث فنی و امکانات رفاهی نیز اسپورتیج در سطح بالاتری از توسان قرار میگیرد. اسپورتیج از نظر مصرف سوخت و قدرت موتور نیز در جایگاه بهتری قرار دارد. ولی کیفیت مواد مورداستفاده در کابین توسان در مقایسه با اسپورتیج بهتر است.
البته با وجود جدیدتر بودن توسان، اسپورتیج کمی ارزانتر است و شاید بتوان گفت که قیمت پایینتر در کنار برخورداری از ویژگیها و امکانات مشابه، اسپورتیج را برنده این رقابت میکند.